Беларускія народныя гульні

Вожык і мышы 

Усе дзеці разам з гульцамі-мышамі становяцца ў круг. Вожык—у цэнтры круга. Па сігнале ўсе ідуць направавожык — налеваГульцы прамаўляюць словыБяжыць вожык — тупу-тупы, Увесь калючыгостры зуб! Вожык-вожык, ты куды? Пекла якой бяжыш бядыПасля гэтых слоў усе спыняюцца. Па сігнале да вожыку падыходзіць адзін гулец і кажа: 

Вожык ножкамі туп-туп! 

Вожык глазкамі луп-луп! 

Чуе вожык — усюды ціш, 

Чу!.. Скрабецца ў лісце мыш! 

Вожык імітуе рухуасцярожна ходзіцьпрыслухоўваеццаМышы ў гэты час бегаюць па-за кругам. Вядучы кажа: 

Бяжыбяжывожык, 

Не шкадуй ты ножак, 

Ты лаві сабе мышэй, 

Не лаві нашых дзяцей! 

Мышкі бегаюць па крузеподбегам і за круг. Вожык іх ловіць (пятнает). 

Гульцы хутка прысядаюць і апускаюць рукі. Мышка злоўленаяяна ў пастцыТакім чынамгульня паўтараецца некалькі разоў. 

Правілы гульні. Усе дзейнічаюць дакладна ў адпаведнасці з тэкстамВожык пятнает мышэйзлегку крануўшы іх рукой. Запятнанная мышка адразу выходзіць з гульні. 

 

Запляцісяпляцень! 

Якія граюць дзеляцца на дзве роўныя па сілах каманды — зайцы і тын. Малююць дзве паралельныя лініі — калідор шырыней 10— 15 см. Гульцы-тын, узяўшыся за рукістановяцца ў цэнтры калідора, а зайцы — на адным з канцоў пляцоўкіДзеці-плот чытаюць: 

Заяц, заяц не хадзі, 

Ў гародзе не блудзі! 

Пляценьзаплятайся, 

Зайцы лезуць, спасайся! 

Пры апошнім слове зайцы бягуць да плетню і імкнуцца разарваць яго ці праскочыць пад рукамі гульцоў. Зайцы, якія праскочылізбіраюцца на іншым канцы калідора, а тымкаго затрымалікажуць: «Ідзі назад, у лес, асінку пагрызі!» І яны выбываюць з гульніДзеці-плот паварочваюцца тварам да зайцам і чытаюць: 

У лес заяц паскакаў, 

Нас пляцень уратаваў. 

Гульня паўтараеццапакуль не переловят ўсіх зайцоўПасля гэтага мяняюцца роляміПравілы гульніПерамагае тая групаякая переловит ўсіх зайцоў пры меншай колькасці запеваў. 

 

 Ліскі 

Якія граюць па дамоўленасці або па лесаванні выбіраюць ліса — вядучага і, построившись ў круг дыяметрам 10-20 м, кладуць каля сябе лісокЛіс падыходзіць да аднаго з якія граюць і кажа: 

— Дзе быў? 

— У лесе. 

— Каго злавіў? 

— Ліску. 

— Аддай ліску маю. 

— За так не аддаю. 

— А за што — скажы сам. 

— Як абгоніш, дык аддам. 

Пасля гэтага яны бягуць у супрацьлеглыя бакі па крузеГаспадаром ліскі становіцца той, хто зойме свабоднае месца ў крузелісам — гулецякі застаўся. 

 

 Жмуркі 

Усе ідуцьпрыскокваючы і напяваючы якую-небудзь песеньку, і вядуць гульца-ката з завязанымі вачыма. Як прывядуць да дзвярэйставяць яго на парог і загадваюць узяцца за ручку, а потым усе разам (хорам) нараспеў распачынаюць такую гаворку з катом: 

— Кот, кот! 

На чым стаіш? 

— На дубе! 

— За што трымаешся? 

— За сук! 

— Што на суку? 

— Вуллі! 

— Што ў вуллях? 

— Мед! 

— Каму ды каму? 

— Мне ды сыну майму! 

— А нам што? 

— Гліны на лапаце! 

Тут усе пачынаюць тармасіць ката і спяваюць песеньку: 

Кот, кот Апанас, 

Ты лаві тры годы нас! 

Ты лаві тры годы нас, 

Не развязваючы глаз! 

Як толькі праспяваюць апошнія словыразбягаюцца ў розныя бакі. А кот Апанас прымаецца лавіць якія граюць. Усе круцяцца вакол ката, дражняць яго: то дакрануцца да яго пальцам, то пацягнуць за вопратку. 

Правілы гульніЛавіць і разбягацца можна толькі пасля слоў: «Не развязваючы вачэй!» Той, да каго дакранулісячасова выходзіць з гульні. 

 

 Пярсцёнак 

Якія граюць стаяць па крузетрымаюць рукі наперадзе лодачкайВыбіраецца адзін вядучы. У руках у вядучага ляжыць невялікі бліскучы прадмет (гэта можа быць колцафанцік з фальгі). Вядучы ідзе па крузе і кожнаму як быццам кладзе колца ў рукіПры гэтым ен кажа: 

Вось па крузе я іду, 

Усім пярсценачак кладу, 

Мацней ручкі заціскайце 

Да глядзіце, не зявайце. 

Аднаму з дзяцей ен незаўважна кладзе колца, а потым выходзіць з кола і кажа: «Пярсценачакпярсценачаквыйдзі на ганачак!» Той, у якога ў ладошках апынецца колцавыбягае, а дзеці павінны пастарацца затрымаць яго, не выпусціць з круга. 

Правілы гульніПасля слоў: «Пярсценачакпярсценачаквыйдзі на ганачак!»— усе гульцы павінны паспець хутка ўзяцца за рукікаб не выпусціць гульца з колцам у руцэ з круга. 

 

У Мазаля 

Удзельнікі гульні выбіраюць Мазаля. Усе астатнія адыходзяць ад Мазаля і дамаўляюццашто будуць яму паказвацьпасля чаго ідуць да Мазалю і кажуць: 

— Здравствуй, дедушка Мазаль 

— З дліннай белай барадой, 

З чорнымі вачамі, з белымі вусамі! 

— Дзеткідзеткі! Дзе вы былі? 

Дзе вы былі? Што рабілі? 

— Дзе мы былі, вам не скажам, 

Што рабілі — пакажам! 

Усе робяць тыя рухуаб якіх дамовіліся загадзяКалі дзед Мазоль адгадаеякія граюць разбягаюцца, а дзед ловіць іх. 

Правілы гульніДзед Мазаль выбірае сабе на замену самага хуткага і спрытнага гульца. 

 

Рэдзькi 

Пан стаіць дзе-небудзь удалечыні, а гаспадар застаецца з редьками. Рэдзькі садзяцца на траву адна за іншыабхапіўшы абедзвюма рукамі тагохто сядзіць наперадзе. Яны спяваюць: 

Мы на градачцы сядзім, 

Ды на сонейка глядзім! 

Мы ядзімсядзімсядзім! 

Мы глядзімглядімглядзім! 

А гаспадар перад градкамі пахаджваеРаптам здалек чуецца: 

Дзінь-дзілінь! 

Дзінь-дзілінь! 

Дзінь-дзілінь! 

Гэта пан на кані (на палачцы) верхам едзеЕн пад'язджае да градцыаб'язджае яе два-тры разы, потым спыняецца і пытаецца: «Ці дома хазяін?» Гаспадар адказвае: «Дома! А хто там?» Пан кажа: «Сам пан!» Гаспадар пытаецца: «Што табе трэба?» Пан кажа: 

Мая пані на печы ляжала. 

Звалілася з печы, 

Пабіла плечы. 

Вохаеуздыхае — 

Рэдзькі жадае. 

Дай мне рэдзькі! 

Хозяин отвечает: 

Рэдзька яшчэ маленькая: 

З курыную галоўку. 

Прыязджай заўтра! 

Пан паехаў дадомуПраз некаторы час ен зноў прыязджае да гародзе і пытаецца тое ж самаеГаспадар глянуў на градку і кажа: 

Рэдзька яшчэ маленькая: 

З гусіную галоўку. 

Прыязджай заўтратады дам! 

Пан паскакаў назад. Праз некаторы час зноў прыязджае і кажа тое ж самаеГаспадар адказвае: «Цяпер мая рэдзька вырасла з конскую галоўку!» Пан пытаецца: «А можна вырваць рэдзьку?» Гаспадар кажа: «МожнаЦягні сам, якую хочаш!» Пан падыходзіць да рэдзьцы і тузае тую, якая сядзіць апошняй. А рэдзька моцна сядзіць ды пасмейваецца над ім: 

Ножкі ў пана таненькія, 

Ручкі ў пана слабенькія! 

Пан паскакаў назад. 

Праз некаторы час зноў прыязджае і кажа тое ж самаеГаспадар адказвае: «Цяпер мая рэдзька вырасла з конскую галоўку!» Пан усе тузае, а выдраць няма сілы. А рэдзькі з гаспадаром над ім пасмейваюццапрамаўляючы тыя ж словы. 

Нарэшце, пан натужыўсязлаўчыўсявырваў рэдзьку і адвеў тудыдзе стаіць яго конь. Потым падыходзіць да гаспадара і зноў пытаецца: «А можна мне яшчэ рэдзьку?» «Можнацягні!» — дазваляе гаспадар. Пан сам выдраць не можа і кліча першую рэдзькуПачынаюць яны разам цягнуцьВыцягнулі яшчэ аднуПотым яны сталі выцягваць усе рэдзькі па чарзе. І кожная рэдзькаякую ен з градкі выдернет, становіцца за папярэднімі редьками гуськом. Так працягваецца да таго часу, пакуль на градцы нічога не застанецца. Пан сядае на каня і едзе разам з редьками. 

Правілы гульніВыдзіраць рэдзьку можна толькі з дазволу гаспадара. 

 

Грушка 

Якія граюць бяруцца за рукіутвараючы круг, у сярэдзіне якога становіцца хлопчык або дзяўчынкаГэта і будзе грушка. Усе ходзяць вакол грушкі па крузе: 

Мы пасадзім грушку — 

Вось так, вось так! 

Няхай наша грушка 

Расцерасце 

Вырастай ты, грушка, 

Вось такой вышыні; 

Вырастай ты, грушка, 

Вось такой шырыні; 

Вырастай ты, грушка, 

Вырастай у добры час! 

ПатанцуйМарылька, 

Пакружыся ты для нас! 

А мы гэту грушку 

Усе шчыпаць будзем. 

Ад нашай Марылькі 

Уцякаць будзем! 

Грушка ў сярэдзіне круга павінна рабіць усе тое, аб чым спяваецца ў песнітанцавацькружыцца. На словы «Вось такой вышыні» дзеці паднімаюць рукі ўверх, а на словы «Вось такой шырыні» разводзяць іх у бакіКалі спяваюць: «А мы гэту грушку усе шчыпаць будзем», усе набліжаюцца да грушкекаб дакрануцца да яе, і хутка ўцякаюць, а грушка ловіць каго-небудзь. 

Правілы гульні. Усе гульнявыя дзеянні павінны быць дакладна ўзгодненыя са словамі. 

 

Лясьлясьуцякай! 

Якія граюць ходзяць па пляцоўцы — збіраюць на лузе кветкіплятуць вянкіловяць матылькоў і г. д. Некалькі дзяцей выконваюць ролю конікаўякія ў баку скубуць траўку. На словы вядучага: 

— Лясьлясьуцякай! 

Цябе коні стопчуць. 

— А я коней не баюсь, 

Па дарозе пракачусь! 

Некалькі гульцоў пачынаюць скакаць на палачкахпераймаючы конікам і імкнучыся злавіць дзяцейякія гулялі на лузе. 

Правілы гульніЎцякаць можна толькі пасля слова прокачусь. Той дзіцяякога дагоніць конік, на час выбывае з гульні. 

 

 Мароз 

С помощью считалки выбирается Дед Мороз. 

Ты зялены, ты чырвоны, 

Ты ў шубе, ў кажусе, 

У цябе сіні нос, 

Гэта ты, Дзед Мароз! 

Все дети разбегаются, а Дед Мороз старается дотронуться до любого игрока и заморозить его. Замороженный стоит неподвижно в любой позе. 

Правила игры. Разбегаться можно только после окончания считалки. В момент заморозки можно принять любую позу. Выигрывает тот, кто ни разу не попался Деду Морозу. 

 

Лянок 

На земле рисуют кружки — гнезда, которых на два-три меньше, чем игроков. 

Все становятся в круг, берутся за руки. Ведущий в кругу делает разные движения, все повторяют их. 

По команде «Сажай лен» игроки занимают гнезда, а кто не займет гнездо, считается «посаженным»: его сажают в гнездо до конца игры. 

Правила игры. Побеждает тот, кто займет последнее свободное гнездо. 

 

Іванка 

На земле чертят круг диаметром 5—10 м. Это лес, а в середине квадратик — дом лесовика. В квадрат помещают Иванку и выбирают лесовика. Остальные — лебеди. Лебеди, залетая в лес, пробуют забрать Иванку, а лесовик — поймать лебедей рукой или дотронуться до них прутиком. Лебедь, которому удается вывести из леса Иванку, сам становится лесовиком, и игра начинается сначала. 

Правила игры. Забегать в дом лесовика нельзя. Пойманные лебеди выбывают из игры до смены ролей. Лесовик не имеет права выходить из леса и все время стоять возле дома, он должен двигаться по площадке. 

 

Пасадка бульбы 

Создаются две команды по пять человек. Игрок, стоящий первым, - капитан, он держит в руках мешочек с пятью картофелинами (камешками). На расстоянии двадцати - тридцати шагов от каждой колонны начерчены пять кружков. По сигналу капитаны бегут к кружочкам и сажают картошку по одной в каждый кружок, затем возвращаются и передают мешочек следующему игроку, который, взяв мешочек, бежит собирать картошку и т. д. 

Правила игры. Капитаны стартуют по сигналу. Игроки не выходят за линию без мешочка. Если картошка упала, ее следует поднять и затем бежать. Подбегать к команде надо с левой стороны.

свернуть